
Lad os tænke nyt!
WOOF er på en mission for at skabe værktøjer til at arbejde bedre og smartere med at styrke trivsel og læring.
Begynd din WOOF-rejse
Lærerbevægelsen er allerede startet 🐶
1112
WOOFskoler
Nu ved vi, at:
Kender du andre lærere, som skal kende til WOOF: tip andre lærere!
Du kan også invitere ALLE dine venner og kolleger til at følge WOOF på facebook
Det vi går op i...
Elever er forskellige, klasser er forskellige og lærere og pædagoger er forskellige. Derfor er der heller ikke én metode eller én teori som passer til alle klasser. WOOF er et værktøj til at understøtte jeres trivselsarbejde ude på skolerne og ude i klasserne.
I WOOF er der nogle ting, som vi er særligt nysgerrige på at styrke i trivselsarbejdet
Elevernes stemme
Vi går op i at lytte til eleverne og inddrage eleverne aktivt i arbejdet med trivsel og klassens fællesskab. Når indsatser tager udgangspunkt i elevernes inputs, tager de fat på de ting, som fylder for eleverne, og trivselsarbejdet bliver relevant for eleverne. Det er vores erfaring (som bakkes op af forskning), at når eleverne er medskabende i klassens trivselsarbejde, tager de mere ejerskab og mere ansvar, og indsatserne virker bedre. Når eleverne inddrages i at trivselsarbejdet, får de samtidig erfaring med at tage hånd om deres egen og klassens trivsel og styrker deres egen tiltro til at kunne tage ansvar i deres eget liv.


Gode klassefællesskaber og fælles ansvar for hinanden
Elever vælger ikke selv deres klasse, men følelsen af samhørighed og fællesskab er en af de vigtigste ting for, om elever trives i skolen. Forskning viser yderligere at stærke og rummelige klassefællesskaber forebygger og mindsker mobning og utryghed i skolen.
På WOOF er det fællesskabet, som er i centrum, og eleverne er helt anonyme. Når man arbejder med afsæt i fællesskabet, tager det fokus væk fra den enkelte elev og gør klassens trivsel til et fællesprojekt, hvor klassen hjælper hinanden til at alle har det godt i klassen.
Leg og motivation
Trivselsarbejdet skal helst være både sjovt og motiverende. Når trivselsarbejdet er sjovt, inviterer det flere til at tage del i fællesskabet, det fjerner fokus fra "fejl", og det skaber noget positivt at være fælles om. Samtidig bliver trivselsarbejdet også meget lettere og sjovere for lærerne og pædagogerne, når eleverne synes, det er sjovt.


Data, som faktisk hjælper
I skolen betyder "data" tit mere arbejde, som faktisk ikke rigtig hjælper i klassen. Det er ærgerligt, for data kan en masse - vel at mærke, når det er den rigtige data, og det præsenteres nemt og giver muligheder for at handle på det.
I WOOF går vi op i at data hjælper, engagerer og motiverer. Data skal ikke give merarbejde, men hjælpe med at se begyndende mistrivsel tidligt, give indsigt, så man ved hvor og hvordan man skal sætte ind og vise udvikling, som motiverer, når man kan se at man lykkes både i klassen og på skolen.
Samtidig gør data os hele tiden klogere - så vi kan lære mere om, hvad der skaber, driver og fastholder børn og unge i mistrivsel, og hvordan vi kan bryde med de negative mønstre.
Invitation til deltagelse
Fællesskaber og deltagelse hænger sammen. For at være en del af fællesskabet er man nødt til at deltage. I WOOF har vi fokus på at mindske barrierer for deltagelse og blive ved med at invitere alle elever til at deltage aktivt i klassens fællesskab og trivselsarbejde.


Struktureret tilgang
I skolen er der travlt og nogle gange falder initiativer og indsatser mellem stole eller følges ikke til dørs. Vi går op i at skabe redskaber, som gør det lettere at lave strukturerede indsatser, hvor det bliver nemt at have et klart fokus og let regelmæssigt at følge op på de indsatser, som sættes igang - både når arbejdet er forebyggende, og når trivselsarbejdet kræver skrappere midler i brug.
Samarbejde og fælles retning
Trivselsindsatser og udviklingen af gode klassefællesskaber kræver at de voksne omkring klassen har en fælles retning i trivselsarbejdet. Men i en travl hverdag er det svært at koordinere og holde det fælles fokus.
I WOOF går vi op i at lave værktøjer, som gør det let at samarbejde og finde fælles fodslag for klassens og skolens trivselsarbejde, så lærerteams lettere kan lykkes med at støtte hinanden i trivselsarbejdet.
